Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017

Σχετικά με την εγκύκλιο για την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης


1.               Η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών που φαίνεται ως προοδευτική και βελτιωμένη εκδοχή των παραδοσιακών μεθόδων της αριθμητικής βαθμολόγησης αποτελεί μια άλλης μορφής αξιολόγηση η οποία από μόνη της δεν οδηγεί σε ένα δημοκρατικότερο σχολείο που αμβλύνει τις διαφορές των μαθητών.
2.              Αντίθετα, ενταγμένη στη λογική του νέου σχολείου και των μετρήσιμων στόχων που θέτει ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών,  η περιγραφική αξιολόγηση, σε μια εκπαίδευση με διαρκή ταξικά φίλτρα,  καθίσταται κι αυτή εργαλείο ταξινόμησης των μαθητών, απόρριψης και κοινωνικής αναπαραγωγής του σχολείου.
3.              Στην εξέλιξη αυτής της αλλαγής, το πιθανότερο μάλιστα είναι, κάποια νέα περιγραφικά «κλισέ» να αντικαταστήσουν την παλιά αριθμητική ταξινομία. Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που εφαρμόζεται στην εκπαίδευση κι ενώ υποτίθεται ότι καταργείται  η παλιά αντιπαιδαγωγική βαθμολόγηση, μια ευρύτερη κι αναλυτική αξιολόγηση - κατηγοριοποίηση των μαθητών μπορεί να πάρει τη θέση της, που όχι μόνο δεν αλλάζει το χαρακτήρα, το ταξικό και κοινωνικό πρόσημο του σχολείου, τουναντίον μπορεί και να το ενισχύει, αποκρύπτοντας τους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες που στιγματίζουν την "απόδοση" και "πρόοδο" των μαθητών και δημιουργούν τις άνισες επιδόσεις τους. Επιπλέον, η συζήτηση για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αποκρύπτει εντέχνως τις τεράστιες ελλείψεις και αδυναμίες του ίδιου του σχολείου που μαραζώνει συνεχώς ως  αποτέλεσμα  της πολιτικής επιλογής του υπουργείου και της πολιτείας γενικότερα. 
4.             Το όλο θέμα που εισάγεται αυτές τις μέρες με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ  δεν είναι ανεξάρτητο από την αυτοαξιολόγηση  των σχολικών μονάδων και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Είναι ενταγμένο στο συνολικό πακέτο της νεοφιλελεύθερης αναδιάρθρωσης που υλοποιεί η Κυβέρνηση. Oι δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας ανάγουν την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών ως το πρώτο και σημαντικό βήμα σε αυτό το πακέτο. Δηλαδή οι κυβερνώντες και οι «θεσμοί» θέλουν σταδιακά και κλιμακωτά  να εδραιώσουν την κουλτούρα της αξιολόγησης παντού  και να την αποδεχτεί η εκπαιδευτική κοινότητα  ως τάχα μια ήπια εκδοχή ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου. Τίποτα όμως δεν εμποδίζει τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών με τα κριτήρια της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Τίποτα δεν εμποδίζει την περαιτέρω συσχέτιση των περιγραφικών επιδόσεων των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τα παρατηρητήρια της αξιολόγησης, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι Επιτροπές τύπου ΑΔΙΠΕ και οι νόμοι της αξιολόγησης, που δεν καταργήθηκαν αλλά είναι ενεργοί,  επιβεβαιώνουν τα παραπάνω.
5.               Αξιολόγηση και παιδαγωγική είναι αντιφατικές και ασύμβατες έννοιες. Το σχολείο οφείλει να αντιμετωπίζει όλους τους μαθητές ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες που έχει ο καθένας, να τους εξασφαλίζει και να τους παρέχει όλα όσα απαιτούνται για αυτό. Αυτό είναι το νόημα της διεκδίκησης του σχολείου των όλων και των ίσων, από το εκπαιδευτικό κίνημα.

6.             Με βάση τα παραπάνω και συμπεριλαμβανομένου του ότι η πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης θα συνυπάρχει με την αριθμητική, αλλά και του ότι καλούνται οι σχολικές μονάδες να συναινέσουν από τώρα σε ένα πρόγραμμα  που ούτε το πλαίσιο ούτε το περιεχόμενο γνωρίζουν, καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων μην παράσχουν τη συναίνεσή τους, ενώ σημειώνουμε πως σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή είναι εθελοντική, άρα κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει το σύλλογο διδασκόντων να αποφασίσει για αυτήν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου