Κυριακή, 23 Οκτωβρίου 2016

ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΕΕ. Η αυταπάτη υλοποίησης της 12χρονης υποχρεωτικής εκπ/σης.

του Δημήτρη Σπανούδη
Γραμματέα του ΔΣ της Γ ΕΛΜΕ ΘΕΣ/ΚΗΣ

Με την πρόταση Λιάκου συμπληρώνεται ένα μεγάλο μέρος της προσπάθειας των τελευταίων πέντε χρόνων, από τις μνημονιακές κυβερνήσεις για την ολοκλήρωση του σχολείου της αγοράς και του περιορισμού στο ελάχιστο δυνατόν της δημόσιας εκπ/σης, με την εφαρμογή ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ.
Διετές λοιπόν το ΓΕΛ και διετές το ΕΠΑΛ. Το ΕΠΑΛ, όμως δεν είναι επαγγελματικό ουτε τεχνικό, είναι Τεχνολογικό, ετσι όπως περιγράφεται στη πρόταση της επιτροπής. Δίνει μόνο απολυτήριο στα δύο χρόνια σπουδών και πιστοποιητικό και όχι πτυχίο. Πτυχίο η πιστοποιητικό τεχνικής & επαγγελματικής επάρκειας, (ετσι αναφέρεται στο κείμενο) δίνεται στο μεταλυκειακό έτος της κατάρτισης και της μαθητείας.
Προσπαθεί ο κ. Λιάκος να μας πείσει ότι στόχος της πρότασης αυτής είναι η αναβάθμιση του νεου 2/ετους ΕΠΑΛ και η αντιστροφή της αναλογίας ΓΕΛ, ΕΠΑΛ που είναι 75%, 25% περίπου τα τελευταία χρόνια, οσον αφορά την επιλογή των μαθητών μετα το Γ/σιο. Αυτό που ουσιαστικά επιδιώκεται όμως είναι το άδειασμα της λυκειακής βαθμίδας και κυρίως του νεου ελιτίστικου ΓΕΛ και ο προσανατολισμός των περισσότερων μαθητών, κυρίως αυτών που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και στη μαθητεία. Είναι βασικό προαπαιτούμενο του 3ου μνημόνιου για την ΕΕΚ (επαγγελματική εκπαίδευση & κατάρτιση), μεχρι το 2017, το 33% των εκπαιδευομένων να συμμετέχουν στη μαθητεία).
Το καθοριστικό στοιχείο αυτής της πρότασης είναι η δημιουργία μεταγυμνασιακών ΕΠΑΣ. Σχολών κατάρτισης που δεν ανήκουν στη τυπική εκπ/ση, αλλά στη κατάρτιση και στη λεγόμενη ΕΕΚ.
Όπως ξεκάθαρα και ξεδιάντροπα αναφέρεται στο κείμενο – πρόταση « ο εκσυγχρονισμός των γνωστικών αντικειμένων, με κριτήριο όχι να βολευτούν δεκάδες ειδικότητες που εχουν παρεισφρήσει σε αυτά, αλλά τα ΕΠΑΛ να απαντήσουν στις προκλήσεις της εποχής»! Δηλ. η πλειοψηφία των ειδικοτήτων θα περάσουν στις ΕΠΑΣ και την κατάρτιση, εκτος λυκειακής βαθμίδας και στα αναδιαμορφωμένα ΕΠΑΛ θα μείνουν ελάχιστες από τους σημερινούς τομείς και ειδικότητες, κυρίως αυτές που αντιστοιχούν σε σχολές και τμήματα των ΤΕΙ και πιθανόν όχι ολες.
Ετσι λοιπόν όπως προαναφέρθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών μετα το γυμνάσιο, θα οδηγούνται στη κατάρτιση και για έναν επιπλέον λόγο. Η μαθητεία είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους φτωχούς μαθητές, γιατι υπάρχει μικρη αποζημίωση και φυσικά η ελπίδα της γνωριμίας με εργοδότες και της μετέπειτα επαγγελματικής αποκατάστασης τους.

Ετσι λοιπόν με την πρόταση αυτή που θα κατατεθεί άμεσα στη επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βούλης, ολοκληρώνεται το ξεκλήρισμα της ΤΕΕ από την τυπική εκπ/ση και μ αυτό τον τρόπο υλοποιείται και το άλλο βασικό προαπαιτούμενο του 3ου μνημόνιου, που θέλει την ριζική μείωση των δαπανών για την δημόσια εκπ/ση.  Και με την ΤΕΕ εκτος τυπικής εκπ/σης που εχει υψηλό κόστος λειτουργίας πολλών λογω εργαστηρίων και ειδικοτήτων, επιτυγχάνεται με τον καλύτερο τρόπο.  Δεν υπάρχει συνταγματική υποχρέωση χρηματοδότησης της κατάρτισης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου